Wegwijs in HR-portal voor NS-personeel

NS wil alle medewerkers via de HR-portal de nodige informatie en service bieden, zodat zij zelf online een aantal zaken op personeelsgebied kunnen regelen. In de praktijk bleken gebruikers echter te verdwalen in de portal. Ook bleken ze de ‘kennisartikelen’ in de portal niet erg goed te waarderen. Deze artikelen zijn ingewikkeld, veelomvattend en geschreven in een ambtelijke stijl.

NS vroeg firMM om advies:

  • hoe het startscherm slim kan worden ingericht zodat gebruikers snel en gericht bij het antwoord op hun zoekvraag komen,
  • en hoe te komen tot een goede opbouw/schrijfwijze/lay-out van HR-kennisartikelen.

In een pilotproject inventariseerden we de problematiek. We lieten zien hoe er, met een gecombineerde aanpak van tekstontwerp en UX-design, snel en veel verbetering te behalen valt. Daarnaast reviseerden we de kennisartikelen over het thema ‘reiskostenvergoeding’. Deze voorbeelden laten zien hoe je complexe informatie eenvoudig en begrijpelijk kunt presenteren.

 

2023

Klant: NS Groep NV