Nieuws

communicatie over ‘begrijpelijke taal’-onderzoek

Toegevoegd op 28-02-2014 door Judith Mulder

Welke factoren beïnvloeden de begrijpelijkheid van communicatie? Op die vraag richt het programma Begrijpelijke taal van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) zich met negen onderzoeken. firMM verzorgt de communicatie over het programma. Lees de nieuwsbrieven

Begrijpelijkheid: vaak een struikelblok
‘Wat moet ik met die tekst?’ ‘Wat betekent dit?’ ‘Waar vind ik de informatie die ik nodig heb?’ Wie kent het niet: verstrikt raken in een ingewikkelde toelichting. Verdwalen op een website.  Antwoorden zoeken, maar met méér vragen eindigen. Hoe serieus organisaties ook werken aan hun communicatie, het blijkt vaak lastig de beoogde communicatiedoelen te bereiken. Is de taal niet begrijpelijk? Dan haken klanten of gebruikers snel af. Zo komt belangrijke informatie niet terecht bij degenen voor wie het bestemd is.

Begrijpelijke taal, wat is dat?
Bij ‘taal’ gaat het niet alleen om geschreven teksten. Ook interactieve communicatie en beeldtaal horen daarbij. Bij ‘begrijpelijkheid’ gaat het erom dat informatie snel en gemakkelijk te vinden, te interpreteren en te gebruiken is. Van daaruit zetten de Begrijpelijke Taal-onderzoekers de stap naar andere aspecten van effectieve communicatie. Bijvoorbeeld: welke effecten heeft (on)begrijpelijke taal op attitudes en gedrag? Of op leerprestaties, uitvoering van taken enzovoort?

Van onderzoek naar praktijkadvies
Begrijpelijke taal kan onder meer bijdragen aan: beter geïnformeerde burgers, grotere klanttevredenheid, efficiëntere en effectievere processen en minder kosten. Om dat te bereiken zijn concrete adviezen en hulpmiddelen nodig. De negen projectgroepen binnen het programma Begrijpelijke Taal werken daar gericht naar toe.